Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-گرچه رفع مشکلات میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان یکی از مهمترین وعده‌های دولت قبل عنوان می‌شد، بی‌توجهی به هنرمندان این عرصه و عدم حمایت از آنها، میراث تلخی است که دولت سیزدهم از دولت قبل به ارث برده و مشکلات بسیاری را رقم زده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، در دورانی که کشورهای مختلف جهان به موضوع حمایت قابل توجه از هنرمندان صنایع دستی، میراث ناملموس و ارتقای جایگاه و سهم اقتصادی صنایع دستی در درآمدهای پایدار خود تلاش می‌کنند، توقف 7 ساله در روند بیمه هنرمندان صنایع دستی و قالیبافی باعث شده که امید به رفع مشکلات این رشته‌های ارزشمند و میراثی که با بی‌توجهی در آستانه انقراض هستند، رو به ناامیدی رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان از 7 سال پیش تا کنون، به دلیل عدم تأمین مالی سازمان تأمین اجتماعی هیچ بیمه  جدیدی در حوزه صنایع دستی و قالیبافی این استان صورت نگرفته و تسهیلات ارائه شده به هنرمندان این عرصه، هرگز نتوانسته مشکلات این حوزه را برطرف کند. وعده‌ها و قول‌های مکرر نیز نمک بر زخم هنرمندانی شده که قرار بود بار مانایی این هنر ارزشمند را در کشور عزیزمان ایران، به دوش بکشند.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به شرایط نامساعد پیش آمده برای قشر هنرمندان پس از همه‌گیری بیماری کرونا، با بیان آنکه 7 سال است که در دولت آقای روحانی یک نفر هم از هنرمندان جدید بیمه نشده‌اند، گفت: در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو سال گذشته و درخواست جایگزینی بیمه کسانی که فوت شده‌اند یا بازنشست شده‌اند با هنرمندان دیگر، حدود 400 نفر به جای آنها بیمه شدند. متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که خود یکی از بخش‌های دولت به شمار می‌رود، بیمه شده جدیدی را انجام نداده و تمام کسانی که بیمه هستند پیش از این 7 سال بیمه شده‌اند.

وی با اشاره به «قانون پیمان ارزی»، آن را عاملی برای به صفر رسیدن میزان صادرات فعالان صنایع دستی دانست و اظهار داشت: خیلی از کارگاه‌های ما تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند، بدین معنا که اکنون هیچ کارگاهی نیست که با ظرفیت کامل خود فعالیت کند چرا که خروجی و صادرات فرش و صنایع دستی ما به موجب قانون پیمان ارزی که ایجاد شد به صفر رسیده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان افزود: متأسفانه مسئولان سازمان صنایع دستی با دادن آمار دروغ در کل کشور که منظور معاونت صنایع دستی کل کشور است، دیگر مسئولان را به گمراهی می‌کشانند و آماری پیرامون میزان صادرات چمدانی اعلام می‌کنند درحالیکه در زمان کرونا ما اصلاً میزبان مسافر چمدانی در کشور نبوده‌ایم که بخواهیم آمار صادرات چمدانی در پی آن داشته باشیم.

وی با بیان آنکه متأسفانه این آمارهای دروغ و این چندمیلیون صادراتی که مطرح کرده‌اند موجب شکل‌گیری خیال نادرستی پیرامون صادرات محصولات صنایع دستی از سوی مسئولین نسبت به این حوزه شده است، بیان کرد: ما به موجب قانون پیمان ارزی صادراتی نداریم و بسیار اندک است. بهترین راهکار آن است که قانون پیمان ارزی که به نوعی به حوزه فرش و صنایع دستی تحمیل شده را لغو کنند.

وام با سود 12 درصد توجیه اقتصادی ندارد

برخی مسئولان، راه‌حل مشکلات هنرمندان را ارائه وام‌های مختلف به آنها عنوان می‌کنند، این در حالیست که به گفته هنرمندان این رشته، وام‌ها چاره‌ای برای حل مشکلات هنرمندان نخواهد بود.

شیردل ضمن آنکه وعده‌های مسئولان در ارائه تسهیلات به صنف هنرمندان را تنها حرفی در هوا دانست، پیرامون تسهیلات وعده داده شده از سوی مسئولان متولی بیان کرد: تسهیلات ارائه شده در دولت گذشته این بود که به هرکارگاهی که کارگاهش را تعطیل نکند و همچنان نیز کارگرانش بیمه‌شان را پرداخت کنند، وام 15 میلیونی با سود 12 درصد پرداخت ‌شود. حال سوال آن است که این مبلغ جوابگوی یک ماه یک کارگاه هست؟ به اینکه اصلاً وام نمی‌گویند، چرا که وام را باید با سود زیر 4 درصد ارائه دهند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

بازارچه‌های صنایع دستی برای حمایت از هنرمندان استان مرکزی فعال شدبررسی صلاحیت ضرغامی/موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چه گفتند؟توسعه صنایع دستی لازمه توسعه اقتصادی؛ وضعیت فعلی استان سمنان چگونه است؟

تنها دو راه پیش روی هنرمندان!

برای پیگیری بیشتر مشکلات هنرمندان حوزه صنایع دستی، راهی بازار اصفهان شدیم و پای حرف‌های هنرمند و فعال حوزه میناکاری در اصفهان نشستیم. یکی از این هنرمندان تا به امروز بیش از ده سال از زندگی‌اش را صرف این شغل کرده است پیرامون مشکلات عدیده بیمه هنرمندان به خبرنگار تسنیم گفت: ما همچون دیگر همکاران به موجب وضعیت کرونا این روزها بازار کسادی را شاهد هستیم، تعدادی از نیروهای ثابت‌مان را تعدیل کردیم. خیلی از فعالان حوزه صنایع دستی بیمه نشدند و یا کسانی که بیمه داشتند به محض آنکه در پرداخت آن یک ماه دیرکرد داشتن بیمه‌شان قطع شده است.

وی افزود: کسانی که در حوزه صنایع دستی بیمه هستند از همان سال‌های گذشته است و اکنون نیز ما به صورت اختیاری بیمه‌مان را پرداخت می‌کنیم. نتوانستم هزینه بیمه نیروهایمان در کارگاه را پرداخت کنیم و تنها می‌توانم بیمه خود را به صورت اختیاری و آزاد پرداخت و تأمین کنم.

این فعال حوزه میناکاری خاطرنشان کرد: ما برای هزینه بیمه اختیاری هر بار نزدیک به 900 هزار تومان پرداخت می‌کنیم اما اگر دولت از این صنف حمایت می‌کرد با پرداخت مبالغ بسیار کمتری می‌توانستیم بیمه باشیم.

با تسهیلات ارائه شده ده روز هم نمی‌توان یک کارگاه را گرداند

وی پیرامون دریافت تسهیلات ارائه داده شده به صنف صنایع دستی به موجب همه‌گیری ویروس کرونا خاطرنشان کرد: به دلیل قوانین پیچیده و به شدت دست و پاگیر تسهیلات ارائه شده ما هیچ وامی برای کسب و کارمان دریافت نکردیم، به فرض هم وام را دریافت کردیم، کارگاهی که تعطیل و یا نیمه فعال است چگونه می‌تواند اقساطش را پرداخت کند؟!

این هنرمند حوزه میناکاری اظهار داشت: در حوزه کار ما مواد اولیه بسیار گران شده و با میزان مبلغی که ارائه می‌دهند با این گرانی ده روز هم نمی‌توان دوام آورد.

چرا تأمین اجتماعی از پذیرش بیمه هنرمندان خودداری می‌کند؟!

محسن ریاضی، سرپرست اداره‌کل تأمین اجتماعی استان اصفهان پیرامون علت توقف بیمه هنرمندان جدید طی سال‌های گذشته به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نرخ حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی 30 درصد است که از این مقدار 7 درصد به افراد بیمه شده، 20 درصد سهم کارفرما و 3 درصد از آن به دولت اختصاص دارد.

وی افزود: در بحث بیمه شدن هنرمندان به صورت خاص، قرار بر آن بوده است که حق بیمه کارفرما را دولت پرداخت کند، دولت مدتی آن را پرداخت کرد اما پس از آن دولت سازمان تأمین اجتماعی را در راستای بودجه‌ای که به این نهاد تخصیص می‌دهد مکلف کرد تا متناسب با همین میزان بودجه بیمه‌شدگی جدید پذیرش کند.

قطع شدن بیمه 30 صنف به موجب عدم تأمین مالی سازمان تأمین اجتماعی

سرپرست اداره کل‌ تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان آنکه هنگامی که 20 درصد سهم کارفرما از سوی دولت به طور کامل تأمین نشد و دولت سازمان تأمین اجتماعی را مکلف به پذیرش بیمه شدگی جدید متناسب با بودجه‌ای که به این نهاد اختصاص می‌دهد کرد ما نیز نتوانستیم بیمه شدگی جدیدی پذیرش کنیم، بیان کرد: از جمله مشاغل و اصنافی که به موجب این رخداد نتوانستیم بیمه جدیدی را از سوی آنها پذیرش داشته باشیم مربوط به بیمه هنرمندان و قالیبافان است. همچنین 30 صنف دیگر هستند که از دهه 60 معافیت پرداخت سهم کارفرما داشتند که آنها نیز همچون بیمه هنرمندان به دلیل عدم تأمین مالی دولت، بیمه آنها قطع شد.

وی پیرامون تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه برای رفع مشکل بیمه هنرمندان و مشاغل صنایع دستی خاطرنشان کرد: به طور خاص پیرامون بیمه هنرمندان، بیمه کسانی که مشمول بیمه قالیبافان و صنایع دستی نبودند را طی بازرسی‌های صورت گرفته قطع کردیم و تا 50 درصد این مشاغل را به ما مجوز دادند که بیمه‌شدگی جدیدی که مشمول است را پذیرش داشته باشیم.

پذیرش تنها 411 بیمه‌شده جدید از 1398 تا به اکنون

ریاضی ادامه داد: از سال 1398 تاکنون 411 نفر، بیمه شدگی جدید را ناشی از قطع من غیر حق‌ها پذیرش داشتیم.

وی پیرامون مفهوم قطع من غیر حق‌ها بیان کرد: یعنی کسانی که قبلاً بیمه قالی‌بافان و شاغلین صنایع دستی بودند و به دنبال بازرسی‌هایمان متوجه شدیم که در این صنف مشغول به فعالیت نیستند، طی قطع بیمه این افراد براساس مجوزمان 50 درصد بیمه‌شدگی جدید را از کسانی که بیمه‌شان قطع شد، پذیرش کردیم.

سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان اصفهان اظهار داشت: علاوه بر پذیرش 50 درصدی از بیمه کسانی که قطع شده بود سازمان میراث فرهنگی نیز با اختصاص بودجه‌ای توانست به پذیرش 150 نفر بیمه‌شدگی جدید از سال 1398 تا به اکنون مساعدت کند.

وی پیرامون وضعیت استان اصفهان برای حل بیمه هنرمندان و قالیبافان، خاطرنشان کرد: برای حل این وضعیت در صورتی که دولت حق بیمه سهم کارفرما را تأمین مالی کند، هیچ محدودیتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای پذیرش بیمه‌شدگی جدید وجود نخواهد داشت.

مسئله اصلی برای عدم تأمین بیمه هنرمندان کمبود بودجه است

پیگیری موضوع، ما را به مطرح کردن سوال و دغدغه هنرمندان از قانون‌گذاران رساند. امیرحسین بانکی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پیرامون مسائل و مشکلات بیمه هنرمندان و توقف بیمه هنرمندان طی 7 سال گذشته، به خبرنگار تسنیم در اصفهان گفت: در یک سال گذشته در کمیسیون فرهنگی چندین دفعه از وزیر میراث فرهنگی قبلی دعوت کردیم و بیمه هنرمندان را مطالبه کردیم اما اکنون مسئله اصلی این دوستان کمبود بودجه است.

وی با بیان آنکه ما نیز باید ملاحظه لازم را در زمینه کمبود بودجه که اکنون در تمامی کشور وجود دارد انجام دهیم، افزود: باید به موجب مشکلات اقتصادی کنونی کشور به میزان توانایی های موجود انتظاراتمان را مطرح کنیم، با این حال در شب عید در کمیسیون فرهنگی بودجه‌ای را برای بیمه هنرمندان اختصاص دادیم و هرچه که بتوانیم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار کمیسیون فرهنگی قرار می‌گیرد به این مسئله اختصاص می‌دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید کلیت شرایط را در نظر گرفت چرا که وضعیت کنونی بودجه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی پیرامون قانون «پیمان ارزی» که مشکلات عدیده‌ای را برای صادرات صنایع دستی ایجاد کرده است، گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم و از میراث فرهنگی نیز مطالباتی در حوزه قوانینی که موجب اختلال در صادرات صنایع دستی شده است داشته‌ایم.

بانکی پور بیان کرد: با توجه به آنکه مسائلی چون قوانین مختل کننده بحث صادرات صنایع دستی همچون قانون «پیمان ارزی» به تازگی از سوی فعالان این حوزه به ما منتقل شده است جزء مطالبات ما از وزیر میراث فرهنگی جدید است.

اغراق نکرده‌ایم اگر مانایی و ماندگاری اصفهان را به هنرمندانی بدانیم که برای صدها سال، هنرهای ارزشمند این شهر را زنده نگه داشته‌اند، آنها که حالا میراث‌دار هنر ارزشمندی هستند که مانایی‌اش به فکر خلاق و دستان توانمدن آنها بستگی دارد. هر کلانشهر و شهری متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و تاریخی و کوچکی و بزرگی‌اش مشکلات ویژه خود را دارد و امروزه یکی از مشکلات اصفهان وضعیت نامناسب صنف صنایع دستی است که عامل اصلی تبدیل اصفهان به نصف جهان و پرآوازه کردن نام این شهراند. امید است تا با همدلی دولت جدید اندکی از درد و رنج این قشر آسیب دیده پس از همه‌گیری ویروس کرونا و کساد شدن بازارشان مرهمی بر تن زخم دیده کسب و کارشان باشیم.

انتهای پیام/163/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان تأمین اجتماعی تسهیلات ارائه شده قانون پیمان ارزی بیمه هنرمندان حوزه صنایع دستی کمیسیون فرهنگی استان اصفهان میراث فرهنگی صنایع دستی صنایع دستی سهم کارفرما تأمین مالی عدم تأمین بودجه ای بیمه شده شده اند قطع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و این مهم دهه‌ها طول می‌کشد اما در کشورمان ایران، هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد. امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار می‌رود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را می‌توان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالب‌های گوناگون ترسیم نکرده باشد. خط خوش و خوشنویسی هنری است که همیشه توأمان با قرآن بوده است و یکی از والاترین هنرهای قرآنی به حساب می‌آید، همچنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: «هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد.» (منیه المرید، ص ۳۵۱)

در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده «خط کوفی» بود اما به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خط‌های متفاوت، تنوعی در تعداد و انواع خط قرآنی به وجود آمد و امروزه قرآن کریم با خطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و … به نگارش در می‌آید. علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه می‌شود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهایی از هنرهای گوناگون چون «تذهیب»، «نگارگری»، «معرق کاری»، «منبت کاری» و … هم در جامعه هنری ما مرسوم شده است.

تاثیرات یک نمایشگاه تخصصی بر رشد هنرهای قرآنی

در میان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری که برگزار می‌شوند، کمتر پیش آمده توجهی ویژه به خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی شود. البته برگزاری نمایشگاه‌های سالانه قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند، محملی برای گردهمایی هنرمندان قرآنی در کنار ناشران و نمایش برخی آثار آن هنرمندان است اما آن نمایشگاه‌ها به صورت ویژه نتوانسته اند از ظرفیت هنرهای قرآنی استفاده کنند.

یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به برگزاری نخستین دوره‌های نمایشگاه‌های قرآن، گفت: در آن سال‌ها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار می‌شد اما کم کم در دوره‌های بعد صور قرآنی و فروشگاه‌های نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.

جسته و گریخته نمایشگاه‌هایی با عناوین «تذهیب و هنرهای قرآنی» نیز در مراکز دانشگاهی همچون بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود اما همگی اصل مطلب را در نمایشی کامل و جذاب ادا نمی‌کنند. شاید بتوان گفت نمایشگاه «روایت باران» که ۳۱ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد، یکی از منحصربه فردترین نمایشگاه‌های مبتنی بر هنر قرآنی؛ خوشنویسی سنتی باشد و می‌توان نمونه‌ای جذاب از جلوه‌های هنرهای قرآنی را در این نمایشگاه مشاهده کرد؛ نمایشگاهی که متشکل از آثار قدیمی و جدید از هنرمندان به‌نام و بزرگ خوشنویس و خطاط در کنار هنرمندان جوان و کاربلد این حوزه است.

غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی گرجستانی، علیرضا کدخدایی، عبدالصمد صمدی، محمد علی قربانی، رضا مافی، علیرضا اسکندری، مجتبی سبزه، احمد پیله‌چی، فتحعلی واشقانی فراهانی، احمد شفیعی‌ها، رسول مرادی، غلامرضا راهپیما، ذبیح‌الله لولوئی‌مهر، عارف براتی، علی تَن، عبدالحسین قزوینی، علی‌اکبر پگاه، سیدرسول آقامیری، سمیه ولیان، مهرک عبدالصالحی، زهرا عینک‌زاده، هادی هنردوست، فرشته احمدی، فاطمه نظری، مریم فیض‌پور، طاهره الله دادیان، محمد ارزگانی، محمدجواد شکوهی‌فر، پیمان پیروی، برنا فرخ‌نسب، مرضیه منیری، حسین بدیعی نامقی، الهام دهقان، مریم مرتضایی، هومان بابا اولادی، سمیه جوادیان، جواد لنگری، مجتبی ابراهیمی، سید مرتضی جعفری، اسماعیل نبهانی، خسرو شیرچی، افسانه زهری، کوروش مظفربیگی، ابوالفضل خزاعی، محمد خزاعی، خدیجه فلاحی، پیمان سادات نژاد، محمد مدعالی، علیرضا زندی، رقیه ترکمن‌ها، پیمان پیروی، مجید رجایی، محمدصادق احدپور، سیف‌الله مجیدی، مصطفی، عزیزاللهی، سحر فرید، گوهر همایی، زهرا میرزایی، علی مهری، اعظم علیزاده نیک، شهربانو نجفی، مینا موسوی، فرامرز تیمور نژاد، معصومه بختیاری، نیما حسن پور، زهرا باقرنژاد، زهرا عظیمی، علی گنجی، وحید احمدزاده، صفر نورزاده، علی قربانی حکیم، علیرضا قندالی، پوریا منصورزاده، نرگس بیگ‌مرادی، غلامرضا سپهری، ازهار شرکا، عبدالله کلهری، رضا ظریفیان، مصطفی تاجیان، نفیسه تقوی، مسعود سعادت، کمال سلیمانیان، سمیرا بصیری‌کیا، رضا زدوار، نسیبه هادی‌پور، زهرا حاج ابراهیمی، نوشین شمع‌ریز، انسیه ادیب، ساناز راجی، حکیمه یزدان‌پرست، احمد ابوطالبیان، غفار قنبرپور، غلامرضا یادگار، سیدعلی فخاری، محسن میرحسینی، مهرناز قربان‌پور، مهرناز قربان‌پور، فاطمه کاظمی، بهادر پگاه، میرحیدر موسوی، حمید احمدی، علی آقا حسینی، رضا مقدم، اعظم ابهرچایی، طیبه ارزندریانی، افسانه شهبازی، محمود رحیمی عهد، حسین غلامی و سهیلا لشگری، هنرمندانی هستند که آثارشان توسط شورای هنری نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی به هنرهای قرآنی به ویژه خوشنویسی می‌پردازد، انتخاب شده است.

فراخوان دریافت آثار این نمایشگاه، دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. بعد از آن، ۲ نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه «روایت باران» برگزار و در نهایت نیز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ نمایشگاه، افتتاح شد.

در این نمایشگاه، آثار قرآنی در بخش‌های کتابت، قطعه، سطر، حجم، چلیپا، خط نقاشی، حجم و … در ۲ بخش هنرمندان معاصر و بخش قدما به نمایش درآمده است. در نیم طبقه فوقانی گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران، مجموعه‌ای از آثار تاریخی نمایش داده شده که از آن جمله می‌توان به خط کوفی دوران اولیه اسلامی و خطوطی با قدمت قرن دوم و سوم هجری اشاره کرد. همچنین از دوره قاجار نیز چندین اثر در معرض دید عموم گذاشته شده است. در میان آثار، برخی آثار خط نقاشی و سیاه مشق رضا مافی نیز دیده می‌شوند که خوشنویسی سنتی را با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق کرده بود.

لزوم حمایت عملی‌تر دولت از هنرهای قرآنی

نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین قدم از جریانی است که در بخش خصوصی انجام می‌شود و ارزشمند است که قطعاً باید تقویت شود. بر اساس گفته صاحب‌نظران دینی و هنری، اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همه‌گیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوه‌های بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر به‌سزایی دارد که باید از سوی مراکز فرهنگی و هنری ذیربط مورد حمایت قرار گیرد. اختصاص بخش کوچکی از بودجه سازمان‌ها و نهادها به خرید آثار هنری و آثار قرآنی، یکی از راه‌های حمایتی در این عرصه خواهد بود اما این طرح برای اجرایی شدن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

همچنان که علی اشرف صندوق آبادی هنرمند باسابقه خوشنویس در این مورد گفت: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت، دست کارآفرینان را باز بگذارد.

به گفته صندوق آبادی که عضو شورای نمایشگاه «روایت باران» است، نگاه در این نمایشگاه این است که دولت، حمایتی عملی‌تر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.

چطور به حضور هنرمندان قرآنی امید داشته باشیم؟

نکته مهم بعدی، توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی است که بیش از گذشته جلوه‌گر شده است و در این عرصه باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت می‌کنند، دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند که این روند، مسؤولیت متولیان امر همچون وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و دیگر مدیران مسؤول ذیربط را بیشتر می‌کند. اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه کتابت و هنرهای قرآنی توجه نداشته باشیم، با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه می‌توانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در زمینه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتماً مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و به‌سزایی دارد؛ همچنان که نمی‌توان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در اکسپوها و حراجی‌ها جابه‌جا کنند.

کد خبر 6099777

دیگر خبرها

  • ۱۳ قطعه سفال‌ تاریخی در عملیات مرمت بانک ملی بازار اصفهان کشف شد
  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • تایید بیمه تأمین اجتماعی ۲۲۴ نفر از شاغلان صنایع‌دستی استان گلستان
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • دریافت مهر اصالت برای پنج اثر از صنعتگران و هنرمندان چابهار
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند